Ciśnienie sprężania

Add comments

Ciśnienie sprężania w różnych silnikach ma różne wartości, zależnie od stopnia sprężania. Przeprowadzający pomiar powinien znać dane fabryczne, z którymi można następnie porównać uzyskane wyniki. W razie braku danych fabrycznych można, znając stopień sprężania w nowym silniku, posługiwać się do obliczenia ciśnienia sprężania pspr, przybliżonym wzorem, uzyskanym doświadczalnie:

pspr            0,125 (MPa) -1,25 (kG/cm2)

gdzie e — stopień sprężania

Jako dopuszczalną różnicę ciśnień w poszczególnych cylindrach przyjmuje się zwykle 0,1 MPa (1 kG/cm2). Różnica między najniższym wskazaniem ciśnieniomierza a danymi wzorcowymi dla silnika w dobrym stanie nie powinna przekraczać 0,15 MPa (1,5 kG/cm 2). Należy przy tym zwrócić uwagę, że pomiar ciśnienia sprężania może odbywać się wyłącznie wówczas, gdy akumulator jest w pełni naładowany. Jeżeli bowiem wyczerpany akumulator zbyt wolno obraca rozrusznik i wał korbowy, wyniki pomiaru są nieprawidłowe (zaniżone).

Zbyt niskie ciśnienie sprężania w cylindrze silnika świadczy o nieszczelnościach. Najczęściej powodem nieszczelności są: — zużycie gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych,

— nadmierne luzy między przylgniami zaworów a ich gniazdami,

— zakleszczenie się w rowkach lub popękanie pierścieni tłokowych,

— nieszczelność między głowicą a kadłubem (uszkodzenie uszczelki). [zobacz też: układ smarowania silnika, platinum cars, podnośniki samochodowe]
W celu ustalenia przyczyny nieszczelności można przeprowadzić tzw. próbę olejową. Do cylindra, który ma najniższe ciśnienie sprężania, wlewa się przez otwór na świecę ok. 50 g możliwie gęstego oleju silnikowego. Następnie szybko mierzy sie powtórnie ciśnienie w tym cylindrze. Wlany do cylindra olej powoduje chwilowe uszczelnienie tłoka. Jeżeli więc przyczyną niskiego ciśnienia sprężania jest zużycie pierścieni tłokowych, tłoka i gładzi cylindra, to po wlaniu oleju ciśnienie sprężania powinno znacznie wzrosnąć. Jeżeli natomiast ciśnienie sprężania zwiększy się tylko nieznacznie, świadczy to o nieszczelności zaworów.

W przypadku nieszczelności podkładki podgłowicowej w silniku chłodzonym cieczą można to wykryć przez obserwację wlewu napełnionej całkowicie chłodnicy. W razie nieszczelności uszczelki podczas pracy silnika okresowo wydobywają się z cieczy chłodzącej pęcherze powietrza.

Uncategorized November 5th 2018
Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.

Powiązane tematy z artykułem: platinum cars poziom paliwa w komorze pływakowej układ smarowania silnika