Obsługa układu rozrządu

Add comments

Obsługa układu rozrządu to przede wszystkim:

— kontrola naciągu paska zębatego lub łańcucha napędu rozrządu.

Luzy zaworów reguluje się na zimno lub na gorąco, zależnie od instrukcji wytwórni. Luzy zaworów silników górnozaworowych (rys. 0.3a) reguluje się za pomocą śrub regulacyjnych w dźwigienkach zaworów, mierząc odstępy szczelinomierzem. Jeżeli jednak dźwigienka zaworu współpracuje bezpośrednio z krzywką wału rozrządu, to sposób regulacji luzu zaworu jest nieco inny. Należy wówczas obracać wał rozrządu w taki sposób, aby przy kolejnych dźwigienkach krzywki były skierowane pionowo do góry i mierzyć w tym położeniu luz między krzywka a dźwigienką. Do regulacji luzu służy sworzeń kulowy . Przez obrót tego sworznia uzyskuje się odpowiedni naciąg sprężyny agrafkowej. Wał rozrządu należy obracać w kierunku normalnych obrotów silnika.

W celu wyregulowania luzów zaworów należy ustawić tłok pierwszego cylindra w ZZ po suwie sprężania. Po wyregulowaniu luzów zaworów pierwszego cylindra reguluje się zawory pozostałych cylindrów w kolejności zapłonu. W silniku czterocylindrowym po wyregulowaniu zaworów jednego cylindra należy obrócić wał korbowy 0 18.

W przekładni zębatej napędu rozrządu zwykle oznaczony jest ząb jednego koła, który powinien natrafić na oznaczoną wnękę międzyzębną drugiego koła. W przekładni pasowej i łańcuchowej znaki montażowe są najczęściej naniesione na wieńcach kół. Łańcuch lub pasek należy nałożyć w taki sposób, aby podczas obracania się kół znaki montażowe na ich wieńcach jednocześnie natrafiały na prostą łączącą środki obrotu obu kół. Obydwa koła powinny znajdować się w jednej płaszczyźnie. Jest to niezbędny warunek cichobieżności napędu oraz zachowania wymaganej trwałości łańcucha lub należy sprawdzić ich łatwość przesuwu w prowadnicach. Zanieczyszczenie lub zatarcie trzonka w prowadnicy będzie wymagało zdjęcia głowicy i oczyszczenia lub wymiany zaworu. [zobacz też: foteliki samochodowe, podesty magazynowe, podnośniki samochodowe]

Ustawienie rozrządu jest konieczne, jeżeli do naprawy lub wymiany były zdejmowane koła zębate, pasek lub łańcuch napędu, koła łańcuchowe lub koła paska zębatego paska. W wielu samochodach stosuje się samoczynny lub za pomocą napinacza naciąg łańcucha albo paska zębatego, kompensujący ich wydłużenie.

Uncategorized February 10th 2018
Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.

Powiązane tematy z artykułem: foteliki samochodowe podesty magazynowe używane samochody