Obsługa układu smarowania

Add comments

Obsługa układu smarowania polega na sprawdzaniu stanu ilościowego i smarowania jakościowego oleju, dolewaniu oleju, okresowej wymianie oleju oraz czyszczeniu filtrów, wymianie wkładów filtrujących lub „wymianie bocznikowych filtrów.

Poziom oleju należy sprawdzać przy nie pracującym silniku codziennie przed wyjazdem w drogę. Poziom oleju powinien utrzymywać się między dolnym a górnym znakiem na miarce poziomu oleju. Ilość oleju należy uzupełnić natychmiast po zauważeniu, że poziom jego obniżył się do znaku „O” lub „min”. [podobne: samochody luksusowe, toyota używane z gwarancją, renault salon warszawa ]

Wymiana oleju w silniku powinna odbywać się po określonym przebiegu samochodu, zgodnie z instrukcją fabryczną. Olej należy wymieniać bezpośrednio po zatrzymaniu silnika, kiedy silnik jest nagrzany. Jeżeli do smarowania silnika używany jest olej typu HD (np. Selektol Special SD), to układu smarowania nie trzeba płukać.

Wymieniając olej należy jednocześnie oczyścić osadnik filtru oleju i przemyć lub wymienić wkład filtrujący. Przed wymianą wkładu filtrującego należy zaznaczyć wzajemne położenie pokrywy i obudowy wkładu w celu zapewnienia dobrego przylegania i szczelności tej części układu, w której panuje największe ciśnienie oleju.

W nowoczesnych silnikach są stosowane obecnie niemal wyłącznie pełnoprzepływowe filtry oleju, które należy wymieniać podczas każdej wymiany oleju. Do dokręcania filtru bocznikowego wystarcza siła ręki, natomiast do odkręcenia niezbędna jest specjalna opaska metalowa z uchwytem. Przed przykręceniem filtru należy posmarować olejem silnikowym jego uszczelkę.

Niektóre silniki mają oprócz filtrów bocznikowych dodatkowo filtry odśrodkowe. Rzadziej stosowane są wyłącznie filtry odśrodkowe. Zwykle fabryczne instrukcje zalecają czyszczenie filtrów odśrodkowych co 30 000 km.

Pierwsza wymiana oleju typu HD powinna nastąpić po przebiegu ok. 1500 km. Układu smarowania nie trzeba płukać, lecz należy bezwzględnie oczyścić filtr i wymienić wkład filtrujący. Drugą wymianę oleju typu HD przeprowadza się po przebiegu 5000…10 000 km. Podczas drugiej wymiany oleju również nie trzeba płukać układu smarowania, lecz należy umyć lub wymienić wkład filtrujący. Każdą następną wymianę oleju typu HD należy przeprowadzać co 5000…10 000 km przebiegu samochodu (zależnie od wskazań instrukcji obsługi) bez płukania układu smarowania silnika.

Stosując oleje typu HD należy pamiętać, że nie wolno ich mieszać z innymi olejami oraz dopuszczać do ich zanieczyszczenia lub zawodnienia. Nieprzestrzeganie tych zasad może doprowadzić do zatarcia silnika lub jego przedwczesnego zużycia.

Wolno natomiast mieszać oleje tego samego gatunku, które różnią się tylko gęstością, jak np. Selektol Special SD IOW/30 i 20W/40.

Ciśnienie oleju w układzie smarowania powinno utrzymywać się w granicach przewidzianych instrukcją fabryczną, zwykle 0,2…0,5 MPa (2…5 kG/cm 2). W razie gdy ciśnienie obniży sie poniżej dopuszczalnego minimum, należy natychmiast zatrzymać silnik i ustalić przyczynę spadku ciśnienia. Oprócz tego należy sprawdzać szczelność układu smarowania, kontrolować zużycie oleju i jego jakość oraz czyścić powierzchnię zewnętrzną miski olejowej w celu ułatwienia odprowadzania ciepła.

Uncategorized November 4th 2018
Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.

Powiązane tematy z artykułem: renault salon warszawa samochody luksusowe toyota używane z gwarancją