POJAZDY KONNE

Add comments

POJAZDY KONNE . Do czasu pojawienia się na drogach pojazdów samochodowych wozy konne (jedno i parokonne) były zasadniczymi pojazdami drogowymi, wpływającymi na konstrukcję dróg i nawierzchni drogowych. Zasadniczym pojazdem konnym, mającym znaczenie dla transportu drogowego, jest wóz konny czterokołowy, tzw. wóz wiejski. Kąt skrętu X osi przedniej wozu konnego zależy od jego konstrukcji, a przede wszystkim od konstrukcji nadwozia i waha się od 25°, a dla niektórych typów wozów miejskich – do 40°, przeciętnie zaś wynosi 30°. Przy przewożeniu długich ładunków (długie pnie drzew) normalny wóz konny nie wystarcza na pomieszczenie ładunku. Wtedy wóz przedłuża się przez rozsunięcie rozwory. Skręt osi przedniej może również nie wystarczyć przy przewożeniu długiego ładunku przez ostre łuki. W tym przypadku woźnica wykorzystuje skręt tylny, powstający przez odpowiednie przesunięcie boczne części przedniej rozwory, przyczepionej do pnia drzewa. W ten sposób otrzymuje się skręt tylny również dochodzący do 30°. Ze względu na drogę najważniejszą częścią wozu konnego są, koła, które stykają się z nawierzchnią drogową. Za pomocą kół ciężar ładunku i samego wozu przenosi się na nawierzchnię. Koła osadzone są luźno na stale przymocowanych do wozu osiach umożliwia to przejazd wozu w łukach bez dodatkowych oporów, ponieważ drogi kół są niezależne od siebie. Rozstaw kół wozu konnego jest wielkością mającą znaczenie dla stateczności wozu. Im większy jest rozstaw kół, tym mniejsze jest niebezpieczeństwo wywrócenia wozu. [przypisy: przyczepy samochodowe, warsztat samochodowy szczecin, dywaniki samochodowe ]

Uncategorized January 1st 2018
Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.

Powiązane tematy z artykułem: dywaniki samochodowe przyczepy samochodowe warsztat samochodowy szczecin