Sprawdzenie nacisku paska klinowego

Comments Off on Sprawdzenie nacisku paska klinowego

Prawidłowy naciąg paska klinowego określâ jego ugięcie mierzone w połowie odległości między kołami alternatora i pompy cieczy chłodzącej. Ugięcie powinno wynosić około 10 mm pod naciskiem kciuka silą 100 . Naciąg paska klinowego należy sprawdzać codziennie, zwracając jednocześnie uwagę na stan paska (pęknięcia, rozwarstwienia itp. wady są niedopuszczalne).

Sprawdzenie i wymiana oleju oraz filtru oleju

Poziom oleju należy sprawdzać codziennie w samochodzie stojącym na płaskiej poziomej nawierzchni przy nie pracującym silniku. W zasadzie silnik powinien być zimny (po dłuższym postoju), lecz dopuszcza się sprawdzanie poziomu oleju po wyłączeniu silnika i odczekaniu co najmniej 5 minut, aż olej spłynie do miski olejowej. Click here to read more.. »

Uncategorized February 17th 2019

Trudne warunki eksploatacji

Comments Off on Trudne warunki eksploatacji

Dodatkowo co 40 000 km lub co 2 lata należy:

  1. Wymienić wkład filtru powietrza. 2. Dokręcić śruby głowicy odpowiednim momentem w odpowiedniej kolejności.
  2. Wyregulować luz zaworów (na zimno).
  3. Wymienić olej w skrzynce biegów.
  4. Wymienić olej w tylnym moście.
  5. Wymienić płyn hamulcowy.
  6. Wymienić smar w łożyskach kół.

Dodatkowo co 80 000 km lub co 4 lata należy wymienić pasek zębaty rozrządu.

Obsługa w trudnych warunkach eksploatacji w przypadku eksploatacji samochodu w trudnych warunkach niektóre czynności obsługowe należy wykonywać częściej. Za trudne warunki eksploatacji uważa się: wielokrotne krótkie jazdy

— jeżdżenie po wyboistych drogach,

-— jeżdżenie po drogach o dużym zapyleniu,

— jeżdżenie w bardzo zimnym klimacie lub po drogach wysypywanych solą.

Silnik

Silnik wysokoprężny jest znacznie bardziej skomplikowany od silnika gaźnikowego. Obsługujący powinien dobrze znać konstrukcję silnika oraz jego osprzętu. Click here to read more.. »

Uncategorized February 17th 2019

Przeglądy okresowe

Comments Off on Przeglądy okresowe

Click here to read more.. »

Uncategorized February 17th 2019

Śruby

Comments Off on Śruby

Momenty dokrecania polączeń gwintowych

Ważniejsze polaczenia gwintowe należy dokrecać odpowiednim momentem określonym przez producenta w instrukcji naprawy samochodu. W przypadku, gdy nie dysponuje sie dokladną wartoscią momentu dokrecania polaczenia gwintowego należy stosować wartości zalecane przez producenta (w zależności od rozmiaru gwintu i materialu śruby).

Przeglądy

Przegląd po przebiegu 1000km (gwarancyjny)

Przegląd należy wykonywać w autoryzowanej stacji obslugi stosując sie do podanych wskazówek opracowanych przez producenta pojazdu.

  1. Wymienić olej w silniku.
  2. Wymienić filtr oleju.
  3. Sprawdzić szczelność układu zasilania. 4. Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luz zaworów (na zimnym silniku).
  4. Sprawdzić szczelność układu chłodzenia.
  5. Sprawdzić stan paska zębatego rozrządu. 7. Click here to read more.. »
Uncategorized February 17th 2019

Oleje silnikowe

Comments Off on Oleje silnikowe

Spośród ogólnie dostępnych w Polsce olejów silnikowych do stosowania w tym samochodzie wg zalecenia CPN nadają sie nastepujące oleje:

Latem: Superol CC SAE 30 i Superol CD 30,

Zima: Superol CD SAE IOW (tyiko do O C),

wielosezonowo: Superol CC SAE 1 OW/30 i Superol CC SAE 20W,/40.

Oleje przekladniowe

Do smarowania skrzynki biegów producent zaleca stosowanie polecanych przez siebie olejów silnikowych klasy CC i CD wg klasyfikacji API.  Odpowiedniki polskie olejów do tylnego mostu i przekladni kierowniczej wg CPN stanowią: Hipol 10F (SAE BOW), Hipol 15F (SAE 90) i Hipol 30F (SAE 140). [więcej w: moto allegro osobowe, rowiński wajdemajer używane, otomoto starogard gdański ]

Smar do łożysk kół

Odpowiedniki polskie wg CPN stanowią następująC9 smary: ŁT-43r ŁT-4S2 i ŁT-4S3.

Płyn hamulcowy

Układ hamulcowy jest napełniony fabrycznie płynem Besco Brake Fluid HG Super 2300. Na terenie kraju jest dostępny płyn hamulcowy R3, stosowany wg zaleceń CPN do układów hamulcowych tarczowo-bębnowych. Uwaga. Płyny hamulcowe mają właściwości szkodliwe dla zdrowia oraz działają niszcząco na powłoki lakierowe. Płynów hamulcowych różnych producentów nie wolno mieszać ze sobą. Click here to read more.. »

Uncategorized February 17th 2019

Skrzynka biegów

Comments Off on Skrzynka biegów

Sprawdzanie szczelności skrzynki biegów powinno odbywać się co 5000 km lub co 3 miesiące. Poziom oleju w skrzynce biegów sprawdza się po odkręceniu korka przelewowego. Wymianę oleju w skrzynce biegów zaleca się co 40 000 km lub co 24 miesiące.

Tylny most

Obsługa tylnego mostu sprowadza się do okresowego sprawdzania jego szczelności oraz okresowej (co 40 000 km lub co 24 miesiące) wymiany oleju.

Wał napędowy

Obsługa wału napędowego polega na okresowym (co 10 000 km lub co 6 miesięcy) sprawdzaniu stanu połączeń i ewentualnym dokręceniu poluzowanych połączeń gwintowych. [więcej w: moto allegro osobowe, rowiński wajdemajer używane, otomoto starogard gdański ]

Zawieszenie i układ kierowniczy

Codziennie należy sprawdzać luz na kole kierownicy, który powinien wynosić około 10 mm. Podczas okresowej obsługi technicznej należy sprawdzić:

— stan i szczelność amortyzatorów,

— stan zamocowania amortyzatorów oraz wahaczy,

— stan przegubów kulowych drążków kierowniczych oraz gumowych osłon ochronnych,

— stan osłon gumowych górnych i dolnych przegubów kulowych zawieszenia przedniego,

— stan i zamocowanie elementów sprężystych zawieszenia,

— stan zwrotnic,

— kąty ustawienia kół przednich.

Kąty ustawienia kół sprawdza się w samochodzie nie obciążonym. Zbieżność, kąt pochylenia koła oraz kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy są regulowane.

Regulacja zbieżności polega na odkręceniu nakrętki kontrującej i odpowiedniej zmianie długości (skróceniu lub wydłużeniu) drążka kierowniczego. Click here to read more.. »

Uncategorized February 16th 2019

Dokręcenie śrub głowicy

Comments Off on Dokręcenie śrub głowicy

Click here to read more.. »

Uncategorized February 16th 2019

Wymiana filtru paliwa

Comments Off on Wymiana filtru paliwa

Click here to read more.. »

Uncategorized February 16th 2019

Usuwanie wody z separatora

Comments Off on Usuwanie wody z separatora

W układzie zasilania silnika zastosowano separator wody w celu zabezpieczenia innych części układu (szczególnie rozdzielaczowej pompy wtryskowej) przed przedostawaniem się wody ze zbiornika paliwa. Separator wody może być oddzielnym elementem układu zasilania lub może stanowić integralną część filtru paliwa. Na tablicy wskaźników znajduje się lampka sygnalizująca nadmierny poziom wody w separatorze. W celu usunięcia wody z separatora umieszczonego oddzielnie należy odkręcić o około 5 obrotów korek w dolnej części separatora i poruszając ręczną pompką separatora, usunąć z niego wodę (ok. 0,1 dm3 ). Click here to read more.. »

Uncategorized February 16th 2019

Sprawdzanie poziomu i wymiana cieczy chłodzącej

Comments Off on Sprawdzanie poziomu i wymiana cieczy chłodzącej

Poziom cieczy chłodzącej należy sprawdzać codziennie na nie pracującym silniku. Jeżeli w samochodzie nie ma zbiornika wyrównawczego, to poziom cieczy chłodzącej sprawdza się wzrokowo po odkręceniu korka wlewu chłodnicy. Jeżeli w samochodzie jest zbiornik wyrównawczy (wyposażenie dodatkowe), to poziom cieczy chłodzącej, widoczny przez przezroczyste ścianki zbiornika, powinien znajdować się między poziomami minimalnym i maksymalnym. W przypadku stwierdzenia znacznych ubytków cieczy chłodzącej należy sprawdzić szczelność układu chłodzenia, po czym uzupełnić poziom cieczy chłodzącej. [podobne: moto allegro osobowe, rowiński wajdemajer używane, otomoto starogard gdański ] Wymianę cieczy chłodzącej zaleca się co 20 000 km lub co 12 miesięcy. W celu wymiany cieczy chłodzącej należy. Click here to read more.. »

Uncategorized February 16th 2019