Ocena stanu technicznego

Comments Off on Ocena stanu technicznego

Dokładne określenie stanu technicznego samochodu bez odpowiednich przyrządów i urządzeń, którymi dysponuje stacja obsługi, jest niemal niemożliwe. Niemniej jednak użytkownik może sprawdzić najbardziej istotne elementy i zespoły podczas postoju samochodu, jak i podczas jazdy próbnej, na podstawie niżej zamieszczonych wskazówek.

Nadwozie

Stan nadwozia jest rzeczą bardzo istotną, gdyż wszelkie prace blacharskie i lakiernicze są bardzo drogie, a samo nadwozie jest najdroższym zespołem samochodu. Sprawdzając stopień skorodowania blach nadwozia (lub rozpoczynanie się procesu korozji) należy zwrócić przede wszystkim uwagę na miejsca, które podlegają korozji najszybciej. Są to zwykle: obrzeża błotników oraz te miejsca w środku błotników, które stykają się z uszczelkami przegród, dolne części drzwi, progi, dolne części słupków drzwiowych, miejsca przykryte listwami ozdobnymi oraz podłoga. [hasła pokrewne: układ smarowania silnika, motoallegro samochody osobowe, podnośniki samochodowe ]

Zwiększenie dopuszczalnych prędkości na poszczególnych biegach okresie docierania powinno następować stopniowo. lm bardziej powolny będzie okres docierania, im więcej czasu przeznaczy się na docieranie, tym Silnik Silnik z osprzętem stanowi jeden z podstawowych zespołów samochodu. Click here to read more.. »

Uncategorized July 9th 2019

Przygotowanie samochodu do eksploatacji w okresie letnim

Comments Off on Przygotowanie samochodu do eksploatacji w okresie letnim

Przygotowanie samochodu do eksploatacji w okresie letnim obejmuje następujące czynności:

— Wymianę oleju w silniku, bez względu na jego przebieg. Większość wytwórni zaleca wymianę zarówno oleju zimowego, jak i wielosezonowego. Jest to uzasadnione pogorszeniem się własności smarnych oleju rozrzedzonego paliwem, wskutek częstego i nieraz długotrwałego włączania urządzenia wzbogacającego w okresie mrozów. [podobne: układ smarowania silnika, motoallegro samochody osobowe, podnośniki samochodowe ]

— Wyregulowanie i niewielkie zmniejszenie prędkości obrotowej biegu jałowego silnika.

— W filtrze powietrza zaopatrzonym w przesłonę króćca zasysającego powietrze— zamknięcie dopływu powietrza nagrzanego i otwarcie wlotu świeżego powietrza.

— Sprawdzenie i wyregulowanie układu zapłonowego, a przede wszystkim — sprawdzenie odstępu, stanu i oczyszczenie styków przerywacza;

sprawdzenie stanu i oczyszczenie styków kopułki oraz palca rozdzielacza; sprawdzenie stanu i wyregulowanie odstębu elektrod świec zapłonowych. — Zdjęcie specjalnego ogumienia zimowego (np. M+S), sprawdzenie stanu obręczy kół i założenie zwykłego ogumienia.

— Dokładneałmycie nadwozia i podwozia oraz odkonserwowanie części chromowanych. Click here to read more.. »

Uncategorized July 9th 2019

Zasady racjonalnej obsługi samochodu

Comments Off on Zasady racjonalnej obsługi samochodu

Click here to read more.. »

Uncategorized July 9th 2019

Most napędowy

Comments Off on Most napędowy

Pedał sprzęgła podczas ruszania należy zwalniać bardzo powoli, aby sprawdzić, czy włącza się ono płynnie i bez szarpnięć. Wszelkie szarpania i drgania przy powolnym włączaniu sprzęgła świadczą o zużyciu okładzin ciernych tarcz sprzęgła lub niedomaganiach innych jego elementów. Oprócz tego należy przeprowadzić jeszcze jedną próbę sprzęgła. Jadąc na pierwszym lub drugim biegu nacisnąć gwałtownie pedał przyspieszenia. Jeżeli ze wzrostem prędkości obrotowej silnika nie wzrośnie prędkość jazdy, świadczy to o poślizgu sprzęgła. [patrz też: układ smarowania silnika, motoallegro samochody osobowe, podnośniki samochodowe ]

Skrzynkę biegów sprawdza się podczas jazdy na każdym biegu przynajmniej po 100 m. Click here to read more.. »

Uncategorized July 8th 2019

Układ hamulcowy

Comments Off on Układ hamulcowy

Na wszystkich kołach sprawdza się stopień zużycia bieżnika opony oraz i ogumienie charakter zużycia bieżnika na przednich kołach. Nierównomierne zużycie bieżnika świadczy o nieprawidłowym ustawieniu kół. Z kolei trzeba sprawdzić, czy obrzeża tarcz kół nie są pogięte lub pokaleczone. Po zdjęciu nakładek ozdobnych należy sprawdzić, czy wszystkie śruby mocujące koła są prawidłowo dokręcone. [patrz też: układ smarowania silnika, motoallegro samochody osobowe, podnośniki samochodowe ]

Akumulator i rozrusznik najłatwiej jest sprawdzić podczas kilkakrotnego elektryczne  uruchamiania silnika. Jeżeli akumulator ma zmniejszoną pojemność lub jest częściowo zużyty, to będzie coraz wolniej obracał wał korbowy silnika, a jednocześnie włączone światła znacznie przygasną. Click here to read more.. »

Uncategorized July 8th 2019

Zawieszenie

Comments Off on Zawieszenie

Wykrycie uszkodzonego drążka skrętnego lub pękniętej sprężyny śrubowej jest dość łatwe, gdyż wówczas nadwozie jest pochylone w stronę uszkodzonego elementu. Natomiast resory piórowe trzeba sprawdzić bardziej dokładnie, czy poszczególne pióra nie są pęknięte, wzajemnie poprzesuwane oraz skontrolować stan tulei metalowo-gumowych i wieszaków. [więcej w: układ smarowania silnika, motoallegro samochody osobowe, podnośniki samochodowe ]

Amortyzatory sprawdza się najpierw przez oględziny zewnętrzne. Ślady wycieku płynu świadczą o konieczności regeneracji lub wymiany amortyzatora. Następnie naciskając kolejno na błotniki należy rozkołysać nadwozie nad każdym kołem. Sprawny amortyzator powinien shłumić rozkołysanie nadwozia po dwóch, a najwyżej trzech wahnięciach.

W układzie kierowniczym należy od spodu samochodu sprawdzić, czy drążki kierownicze nie są zgięte i nie mają wyraźnych śladów uderzenia i czy ich połączenia przegubowe nie mają nadmiernych luzów. Click here to read more.. »

Uncategorized July 8th 2019

Wypalone elektrody

Comments Off on Wypalone elektrody

Jeżeli na izolatorze świecy są ślady nadtopienia (perełki), a elektrody są wypalone, świadczy to o przegrzaniu świecy. Przyczyny mogą być następujące: — zbyt wysokie ciśnienie w cylindrze pod koniec suwu sprężania, zanieczyszczenie komory sprężania nagarem, uszkodzenie uszczelki podgłowicowej, niedostateczne chłodzenie, zanieczyszczenie tłumika wydechu, stosowanie paliwa o zbyt niskiej liczbie oktanowej; [hasła pokrewne: układ smarowania silnika, motoallegro samochody osobowe, podnośniki samochodowe ] — za mała przepustowość głównej dyszy paliwa, za duży wolny przelot gardzieli powietrza, niedostateczny dopływ paliwa, nieszczelność rury dolotowej, brak wkładu w filtrze powietrza, zbyt niski poziom paliwa w komorze pływakowej gaźnika; — niedomagania układu smarowania, zbyt niski poziom oleju w misce olejowej, rozcieńczenie oleju paliwem, niedostateczne własności smarne oleju; — zbyt wczesny zapłon, nadpalone styki przerywacza, zbyt duży odstęp między elektrodami świecy, brak uszczelki świecy, nieszczelność lub uszkodzenie izolatora świecy; — przeciążenie silnika, długotrwała jazda na niskich biegach z dużą prędkością obrotową, jazda w trudnych warunkach terenowych. Po osłuchaniu silnika należy również zwrócić uwagę na sprzęgło. Brzęczenie lub nadmierny szum podczas wciskania pedału sprzęgła świadczą o niedomaganiach sprzęgła. Inne usterki można wykryć jednak dopiero podczas jazdy. Click here to read more.. »

Uncategorized July 8th 2019

Dźwignia

Comments Off on Dźwignia

Click here to read more.. »

Uncategorized July 8th 2019

Obsługa układu rozrządu

Comments Off on Obsługa układu rozrządu

Obsługa układu rozrządu to przede wszystkim:

— kontrola naciągu paska zębatego lub łańcucha napędu rozrządu.

Luzy zaworów reguluje się na zimno lub na gorąco, zależnie od instrukcji wytwórni. Luzy zaworów silników górnozaworowych (rys. 0.3a) reguluje się za pomocą śrub regulacyjnych w dźwigienkach zaworów, mierząc odstępy szczelinomierzem. Jeżeli jednak dźwigienka zaworu współpracuje bezpośrednio z krzywką wału rozrządu, to sposób regulacji luzu zaworu jest nieco inny. Należy wówczas obracać wał rozrządu w taki sposób, aby przy kolejnych dźwigienkach krzywki były skierowane pionowo do góry i mierzyć w tym położeniu luz między krzywka a dźwigienką. Click here to read more.. »

Uncategorized July 7th 2019

Ciśnienie sprężania

Comments Off on Ciśnienie sprężania

Ciśnienie sprężania w różnych silnikach ma różne wartości, zależnie od stopnia sprężania. Przeprowadzający pomiar powinien znać dane fabryczne, z którymi można następnie porównać uzyskane wyniki. W razie braku danych fabrycznych można, znając stopień sprężania w nowym silniku, posługiwać się do obliczenia ciśnienia sprężania pspr, przybliżonym wzorem, uzyskanym doświadczalnie:

pspr            0,125 (MPa) -1,25 (kG/cm2)

gdzie e — stopień sprężania

Jako dopuszczalną różnicę ciśnień w poszczególnych cylindrach przyjmuje się zwykle 0,1 MPa (1 kG/cm2). Różnica między najniższym wskazaniem ciśnieniomierza a danymi wzorcowymi dla silnika w dobrym stanie nie powinna przekraczać 0,15 MPa (1,5 kG/cm 2). Należy przy tym zwrócić uwagę, że pomiar ciśnienia sprężania może odbywać się wyłącznie wówczas, gdy akumulator jest w pełni naładowany. Click here to read more.. »

Uncategorized July 7th 2019