Układ przeniesienia napędu

Samochody składają się z różnego rodzaju układami. Bez nich pojazdy w ogóle nie były by w stanie ruszyć, a co dopiero płynnie jeździć. Wiadomo, że bardzo ważnym układem w aucie jest układ hamulcowy. Jednak jak to wygląda w sytuacji układu przeniesienia napędu? Co on robi? Tego na pewno będzie można się dowiedzieć z niniejszego artykuł.

Do czego jest układ przeniesienia napędu? Informacje

Na początku warto wspomnieć, w ogóle czym on jest, gdyż na pewno spora część ludzi nawet tych posiadających samochody nie wie. Otóż to nic innego jak układ różnych podzespołów. Służy on przede wszystkim do napędzania każdego pojazdu. Wszystko dzieje się dzięki przenoszeniu energii mechanicznej z silnika do kół jezdnych pojazdu. Każdy samochód ma tego typu układ. Co się w nim znajduje? Możemy wyróżnić między innymi:

  • koło zamachowe;
  • sprzęgło;
  • mechanizm różnicowy;
  • skrzynia biegów ;
  • półoś napędowa.

Jednak to nie wszystko. W zależności od konstrukcji układu, możemy w takim układzie znaleźć także:

  • Wał napędowy;
  • Międzyosiowe mechanizmy różnicowe;
  • Skrzynia rozdzielcza;
  • Most napędowy;
  • Przeguby.

Inaczej mówiąc układ przeniesienia napędu odpowiada przede wszystkim za wprawienie auta w ruch. Obecnie możemy wyróżnić kilka różnych koncepcji, dzięki nim zostały rozwiązane kwestię przeniesienia napędu. Bardzo popularnym rodzajem jest oczywiście wersja klasyczna. Jest to po prosty układ, w którym silnik umieszczony jest w sposób podłużny z przodu. Zawiera on także tak zwany wał napędowy, który przenosi moment na tylne koła. Warto dodać, iż nie jest to oczywiście najbardziej rozpowszechnione rozwiązanie. Wszystko przez to, iż w obecnych czasach dominuje głównie układ przedni zespolony. Co on oznacza? Oczywiście chodzi tutaj o to, iż wszystkie jego elementy napędowe stanowią nic innego jak pewien zespół. Ponadto są umieszczane przede wszystkim w przedniej części auta. Tym samym są w stanie napędzać jednocześnie przednią oś. Można wyróżnić także mało popularny układ tylni zespolony. Jednak należy on w chwili obecnej do rzadkości.

Należy dodać, iż chyba jednak najczęściej spotykanym i najpopularniejszym jest tak zwany układ centralny. Nie wszyscy wiedzą, ale stosowany on jest bardzo często w różnych samochodach sportowych. Silnik, który występuje w tych autach zostaje umieszczony głównie przed osią tylną i napędza tylne koła. Dzięki temu istnieje gwarancja, iż masa jest bardzo dobrze rozłożona między poszczególne osie.
Innym, ale równie znanym napędem jest oczywiście układ napędowy 4×4. Chodzi w nim o to, iż silnik zostaje umieszczony tylko i wyłącznie z przodu pojazdu. Jeśli zaś chodzi o zespół wałów napędowych to napędza on zarówno oś przednią, jak i tylną. Zapewnia on tym samym bardzo optymalną trakcję. Nawet w bardzo trudnych warunkach. Układ ten świetnie nadaje się do zastosowania w samochodach terenowych.

Warto wspomnieć, iż układy przeniesienia napędu to według niektórych jeden z najtrwalszych układów, który można znaleźć we współczesnych autach. Dodatkowo ciekawostką może być to, iż bardzo rzadko dochodzi do awarii tego typu układu. Co jest oczywiście dobrą informacją dla kierowców. Jeśli jednak coś się stanie z tym układem, to pewno problem najczęściej dotyczy przede wszystkim koła zamachowego dwumasowego. Awaryjność tego rodzaju kół dwumasowych jest bardzo powszechna w dzisiejszych czasach. Dlatego też dużo część kierowców decyduje się na wymianę całego sprzęgła. Wszystko po to, aby oczywiście za dwumasę wstawić koło zamachowe. Warto wiedzieć, iż jeśli taki układ ulegnie awarii to powinniśmy jak najszybciej wybrać się do najlepszego warsztatu samochodowego. Nie jest może to droga usługa, ale na pewno nie jesteśmy w stanie wymienić tego samodzielnie. Lepiej skorzystać z usług profesjonalnych osób, aby jeszcze bardziej czegoś nie zepsuć.