Po co jest ustawienie zapłonu?

Wiadomo, że w dzisiejszych czasach samochody są bardzo popularnymi środkami transportu. Jednak oczywiście nie jedyne. Bardzo dużo osób korzysta także ze skuterów czy motocykli. To wygodne środki transportu. Jednak nie każdy potrafi ustawić zapłon. Nie jest to nic trudnego. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić jak wygląda ustawienie zapłonu.

Jak ustawić zapłon? Ważne informacje i porady

Dużo osób w ogóle zastanawia się w jaki sposób prawidłowo ustawić zapłon. Warto jednak dodać, iż w każdym pojeździe może to wyglądać trochę inaczej. Wiele osób z takim problemem zgłasza się od razu do zaprzyjaźnionego warsztatu mechanicznego. Jednak czy ktoś wie, że można ustawić zapłon samodzielnie? Jeśli nie to warto zapoznać się z treścią niniejszego artykułu. Większość samochodów posiada instrukcje jak zrobić to samodzielnie. Ale co jeśli my akurat jej nie mamy? Można poszukać instrukcji w internecie, która po kolei krok po kroku przedstawi nam jak to zrobić. Jak to wygląda w samochodzie? Otóż możemy tą czynność podzielić na kilka kroków. Trzeba pamiętać, aby robić wszystko tak jak jest opisane. Otóż do tych czynności zaliczamy przede wszystkim:

  1. Wykręcenie świecy.
  2. Następnie szukamy jakiegoś śrubokrętu albo gwoździa i wkładamy go w otwór, który został po świecy.
  3. Teraz trzeba ustawić tłok w górnym martwym punkcie. Należy zaznaczyć sobie kreską chociażby tam gdzie się zaczyna krawędź głowicy.
  4. Kolejnym krokiem jest wzięcie jakiejkolwiek miarki lub suwmiarki w rękę i odmierzenie nią około 1.8-2.0 mm. Robimy to oczywiście na gwoździu lub śrubokręcie w stronę trzonka lub w przypadku gwoździa. Następnie znów zaznaczamy, może być to zrobione kawałkiem taśmy izolującej. Gwóźdź oczywiście zostawiamy, w celu późniejszego ponownego ustawienia zapłonu.
  5. Bierzemy ten przedmiot i ustawiamy, w taki sposób, aby ten punkt, który został przez nas zaznaczony taśmą izolacyjną znajdował się przy krawędzi głowicy.
  6. Następnym krokiem jest ściągnięcie prawej klapy.
  7. Później musimy zluzować śrubki iskrownika.
  8. Teraz wystarczy poruszać zapłonem w taki sposób, żeby paltynki otwierały się akurat w tym momencie.
  9. Ostatnim krokiem, jaki musimy wykonać jest skręcenie wszystkiego. I gotowe. Możemy cieszyć się jazdą.

A jak takie ustawienie zapłonu wygląda przy skuterze? Co będzie nam potrzebne? Na początku warto zaznaczyć, iż taki standardowy zapłon składa się z trzech części jakimi są: iskrownik, kondensator i cewka zapłonowa. Nie każdy w ogóle wie, ale takie ustawienia zapłonu polegają przede wszystkim na ustawieniu odpowiedniego wyprzedzenia zapłonu w stosunku do cyklu ruchu tłoka w cylindrze. Akcesoriami, które będą potrzebne są na pewno: mała żarówka około 2 Wat, suwmiarka i śrubokręt. Aby zacząć ustawiać, na początku powinniśmy wszystko umyć i oczyścić najlepiej benzyną ekstrakcyjną.

Natomiast platynki powinniśmy czyścić drobnym papierem ściernym, najlepiej 2000. Trzeba to zrobić bardzo delikatnie. Następnie musimy ustawić nic innego jak wał korbowy. Robimy to w taki sposób, aby krzywka maksymalnie odginała młoteczek. W sytuacji, gdy młoteczek będzie znajdował się już w maksymalnym odchyleniu, będziemy mogli ustawić przy użyciu szczelinomierza odpowiednią dla naszego silnika szczelinę, np: 0.25mm. Kolejnym krokiem jest włożenie suwmiarki w otwór głowicy silnika. Teraz ustawiamy tłok w odpowiedni sposób. Odległość od górnego martwego punktu musi być odpowiednia dla naszego silnika. Co silnik to jest inaczej. Gdy tłok zostanie ustawiony to do ręki bierzemy naszą żarówkę i podłączamy ją do plusa przy akumulatorze i do młoteczka. Następnie w sposób bardzo delikatny musimy przesunąć platynki. Przesuwamy tak długo, aż młoteczek zacznie się unosić do góry. Żarówka w tym momencie powinna zgasnąć. Jest to oczywiście moment, w którym iskry przeskakują na świecy. Na koniec wystarczy dokręcić platynki, wkręcić świecę i gotowe.

Ustawienia zapłonu nie są trudne, ale trochę czasochłonne. Przynajmniej dla osoby, która nigdy tego wcześniej nie robiła.